onsdag 21 maj 2008

Rutan konverterad till "FRAM"



Då vi har fastnat totalt med rutan tänkte jag om och kände att jag vill ha en hund som går ut och springer på mitt framkommando tills jag säger stanna istället för att försöka förstå ett helt koncept av en ruta som har en mitt... jag kan bara inte förklara detta för Kompis och vi har varit ganska knäckta över detta faktum.
Nåväl, jag köpte en sån där "pinne" att lägga belöningar på och började skicka honom bara rakt ut och fram på mitt kommando.Vid god fart och skön attityd och riktning rakt ut, blir han klickad och får på varsågod kuta hela vägen fram till belöning.
Han fattade direkt!
Nu har jag pinnen bakom rutan så att han får springa igenom, växelvis stanna i rutan på mitt kommando innan belöning. Vi varierar med att han ibland skall vända tillbaka till mig för belöningen, mest för att göra det lite mer spännande.
Han är superduktig!
Idag hade vi hjälp av Cilla som flyttade rutan och fyllde på med kattmat på pinnen och Kompis var klockren på varje repetition, så jag tog bort pinnen , samma sak där, helt fläckfritt.
Olika vinklar, -avstånd, -med Cilla som störning, han gick fortfarande in i rutan. En gång var han på väg bort till henne men kom på sig och beslutade att springa till rutan!! Jag kan inte beskriva hur skönt detta känns!!!
Jag hoppas vi har kommit på knutens lösning!
Dito fick också springa fram och igenom rutan för sin belöning och han har fin fart, (som alltid... ) och automatiskt har han också tränat inkallningar med utgångsposition då jag ropat in honom för nästa repetition. Också han jätteduktig!
Tomo fick också testa men han är lite för osäker på vad han skall göra så det var svårt att få honom att lämna mig och springa ut. Det löste sig då jag höll honom i halsbandet och släppte, då blev det lättare och kattmat till den lilla tjockisen är ju inte så vanligt om man säger så, så han var ganska glad efteråt!
Älskar mina fiina vovvar!

2 kommentarer:

Siv sa...

Så deilig at du har funnet en løsning på ruta!
Men hvordan pinne er det du har kjøpt?

Jenny o company sa...

Halloj igen! :)
Det är en metallpinne med ett "blomblad" längst upp så att man tex kan lägga en boll på. Den är kalas för när jag använt externskålar eller annat, har dom börjat gå med näsan i backen och på det här sättet kommer ju belöningen upp en bit.Har köpt den via Jami hundsport på nätet