Bloggarkiv

onsdag 4 juni 2008

Burlekar



Idag har vi tränat lite burlekar med båda hundarna. Dito är duktig på att springa in fort men han kan ha svårt att hålla alla tassarna innanför.... dessutom är det ibland svårt att vänta på "frikommandot men det blev bättre och bättre mkt snabbt! Han tycker att det är superkul! Jag kunde idag skicka honom med god fart in och ut från 10-15 meter. Härligt!
Kompis är ännu snabbare och dönar fullkomligt in! Jag testade med att lägga på kommandot för buren och det kändes som om han förstod, men plötsligt fick han för sig att "buren" betydde tungapporten och när han väl sprungit och hämtat den släpper han ju numer aldrig förrän han får ett tackkommando...så i och med att jag inte kunde göra något annat än att säga tack så trodde han ju at han gjorde rätt... detta innebar att jag fick lägga upp apporten i en taggig buske, (som jag nu kom på att vi glömt kvar...) och då kunde han strunta i att först leta efter apporten för att bära med sig den in i buren vilket han trodde var det jag ville. Söta lilla hund!

Sen lade vi till att träna på skillnaden mellan "fri" och "varsågod" med att han ibland fick springa till mig på fri, och ibland gå på varsågod till en externbelöning. Han tyckte burlekarna var så kul till slut att jag kunde belöna honom med hederlig kamplek och det är inte ofta...! Då upptäckte jag att han faktiskt har svårt att släppa leken på tack! Det visste jag förstås inte att detta problemet skulle kunna uppstå då det ju är så sällan jag får upp honom så att han verkligen tar i och går in för dragkampen! Kul!Kul!

Imorgon skall jag nog köra upp mina schappar till deras uppfödare inför helgen då jag skall iväg till klickerseminariet i Sthlm, och när allt det praktiska med hundar, packning, tvätt och dammsugning är klart skall det bli superkul att åka till stora staden på Fredag!

Inga kommentarer: