Bloggarkiv

lördag 21 juni 2008

Det blåser lite idag.


Dito ensam och övergiven på en skylt som säger "Inga hundar på möblerna"

Tanken var idag att fullständigt ignorera Kompis och bara träna "Svarta faran" och att hjälpa Anette och Malte som ville köra platsliggning.

För att ha en säker hund brevid så togs ju Kompis ut ändå och när Malte hade fått ligga med diverse störningar och varit duktig tänkte jag att Kompis låg ju ändå där och kändes som att han ville träna...

Så vi körde och visst, en hund som fokuserat tyckte det var toppen! Min plan som formades var att faktiskt utmana honom med att köra ett så långt pass att han faktiskt hann bli trött och att utmana honom att fortsätta att jobba trots detta. Sätter jag honom i bilen varje gång han blir uttråkad eller inte fokuserar så är det nog ingenting som kan räknas som ett negativt straff för han vill ju faktiskt inte träna från början.

Så min plan är nu att börja utmana honom med att faktiskt kräva en skärpning om han snöar iväg. Jag vill ju inte rya och bråka för är det något jag vet så är det ju att detta hjälper föga. Det som är synd är att jag inte har någon tillräckligt värdefull leksak eller lek som han värderar. Däremot kan jag få upp driven om jag använder externbelöning i form av kattmat.

Planen från och med nu är att förlänga passen tills han faktiskt blir trött men får jobba ett tag till och sen bli skickad till belöningen. Dessutom tänker jag baklängeskedja hela 2:ans program. Vad tror ni om detta?

1 kommentar:

Siv sa...

wow, bra plan. Gleder meg til å høre hvordan det går!