Bloggarkiv

tisdag 3 juni 2008

Valpkurs

En härlig servicevovve!


Idag har jag haft den äran att träffa 2 nya stjärnor till valpar och deras trevliga mattar för några privattimmar med ffa teori om hur klickerträning fungerar. Det är ganska svårt att sammanfatta det mest väsentliga så att det blir lätt att förstå om man inte tränat på detta vis tidigare. Tack och lov så har jag ju bara helt suveräna hundägare som är intresserade och som ställer bra och intressanta frågor. Vi gick igenom de olika sätten att använda positiv förstärkning, negativt straff, timing och kriterier.Jag visade igenom lite stadgeträning och omvänt lockande och därefter fick de titta på Susan Garreths film om "crate games". Jag hoppas att de fick med sig lite nya tankar och ideér om hur de skall fortsätta med sina fina hundar och jag ser fram emot att höra fortsättningen!

Därefter träffade vi Cilla och Ozzy, Ditos storebror, som skall iväg på stora äventyr! Cilla arbetar med vattenterapi och massage och har nu nya jobb framför sig där hennes tanke är att få arbeta ihop med sin fina hund. Till helgen skall Ozzy få en bedömning om han passar för att utbildas till servicehund och det vet vi ju redan att en bättre vovve kan dom inte hitta, så här tar vi ut glädjen i förskott och tjoar, Grattis Ozzy till din nya karriär!
Dito som inte fick någon fysisk motion igår då han blev sederad för röntgen, studsade och fladdrade i kopplet som aldrig förr, och jag tänkte i mitt stilla sinne att denna 1-åring behöver nog några år till innan jag kan anse honom vara vuxen...kanske 10 år eller så..

Inga kommentarer: