onsdag 24 september 2008

Ozzy kommer att få MVG på lördag!

Idag var vi iväg på GMBK och körde igenom de moment som Cilla och Ozzy skall visa upp för att bli diplomerade på lördag. Detta är det första steget mot en vårdhundsekipagelicens. Ozzy skall visa att han lugnt och intresserat kan bli hanterad av främmande människor, vara följsam med sin förare och att han lugnt klarar av att föraren lämnar honom kvar på platser för att vänta. Han är en nu 2 årig grabb som faktiskt börjar kännas väldigt vuxen. Han tycker det är toppen att träna och gör hela tiden sitt bästa! Detta kommer att gå fint Cilla!

Vi satt efteråt i bilen och diskuterade det här med utbildningar och vad man kan kalla sig efter man genomgått dessa.

Själv sitter jag ju numer med en hel del kunskap om inlärning och beteende och har snart avslutat mitt 2:a år av klickertränarutbildning. Trots att jag börjar känna mig ganska säker på vad jag kan (och inte kan heller för den delen) så känns det som att man skall vara mycket ödmjuk i den här världen då det gäller att träna hundar och deras ägare. Jag har ju haft turen att lära känna och gå utbildningar för precis de människor som jag har snokat fram som de bästa inom deras områden och när man sätter deras talang och kunskap i relation med sin egen erfarenhet så inser man att det finns mycket kvar att lära. Däremot känner jag väl nu att jag har mycket att erbjuda den "vanliga" hundägaren eller den som vill prova på att konvertera sin hund till inlärning med positiv förstärkning och negativt straff. Man har kanske tröttnat på att ge sin hund fysiska och mentala korrigeringar genom att vråla, trycka på rumpor, dra i koppel osv. Då kan jag absolut hjälpa.

Då när man sitter där och känner sig ödmjuk, så kan jag inte hjälpa att bli ganska förbannad då andra "hundskolor" lägger upp att de har klickerinstruktörsutbildningar som går över ett fåtal dagar (4!). Förkunskaper är att man är någon sorts instruktör eller "genuint intresserad av klicker". 4 dagar..... Lärarna anser med andra ord att de är tillräckligt duktiga för att inte bara vidarebefodra sin kunskap till en "vanlig" kursdeltagare, utan att de även kan instruera de som sen skall kunna kalla sig klickerinstruktörer.

Här sitter man själv och undrar... var har denna person själv gått sin utbildning någonstans för att kunna utbilda instruktörer på 4 dagar när Canis som är den organisationen som har varit de som varit klickerträningens flaggskepp i Norden, när Canis huvudinstruktörer själva tar 2 år på sig för att, efter ha handplockat de sökande, kräver en 2 årig utbildning för att få kalla sig instruktör. Konstigt eller hur....?

Jag vet i alla fall vad jag själv har valt och varför och vem av dessa skolor jag anser vara mest seriösa.

Inga kommentarer: