måndag 29 september 2008

Vad var det jag sa!!!!! MVG!

Cilla och Ozzy från Tvååker i somras
Det visste vi ju redan,Ozzy klarade sitt första delprov galant och nu är det dags på lördag för det nästa provet där hundarna skall visa upp sig i olika eventuella arbetsmiljöer och situationer som kan komma i framtiden som arbetande vårdhund. Vi är sååå stolta över storebror och önskar att man fick vara en fluga på väggen eller en fästing bakom luggen så att man inte missade att se honom briljera på lördag! :)

Själva har jag och Dito varit på introduktionsrallylydnad och det var inte så lätt.... För det första blir men bokstavligt helt snurrig när man skall följa spiralskyltar, 360 graders svängar sen springa fram till nästa skylt osv. Första vändan blev ganska förvirrad då varken jag eller Dito visste "hur eller varför" men redan andra gången gick det lite bättre. Jag har ju svårt för att locka med godisen och att släppa allt "lydnadstänk". Lockandet för mig innebär ju att hunden inte lär sig ett jota och när han till exempel satte sig snett framför mig är det svårt som klickertränare att inte vänta ut honom tills han själv kommer på vad jag vill. Men roligt var det!

Jag måste anmäla mig till nästa tävling med Kompis för vi är verkligen redo för vårt LP2 och min målsättning är ju faktiskt både LP2 och att starta i 3an innan årets slut. Pust och stön!

Kry har debuterat i lydnadsklass 1 med första pris!!!! 9 månader gammal...

Dessutom vill vi ju avundsjukt gratta våra härliga kurskompisar Siv och Kry som idag startat i Lydnadsklass 1 med ett 1:a pris!!!! Kry är 9 månader!!!!! Dito känns inte ens i närheten av att kunna hålla ihop för ett helt program än. Dock kan han många delar och vi måste nog lägga upp träningen för att börja sätta ihop grejerna och få fram uthålligheten.

Igen, supergrattis mina fina hundkompisar både 2 benta och 4 tassade!!!! :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Känns lite dumt att ge tips till ett tränarproffs som du... men du kan ju ta med dig targetstickan och locka med den istället för med godis. Ibland när jag blir rastlös, så försöker jag locka på Cartman, men han fattar inte vad jag menar utan bara lägger sig eller sätter sig (han kan ju bara omvänt lockande, den lille gullegrisen!). Ha det bra!!!

Jenny o company sa...

Du tänker precis som jag gjorde! Skall man plötsligt bara visa up något som man inte kan men att man behöver snabbt få hunden med sig utan att tjata och hålla godisar är det ju en handtarget som gäller, men även där är det ju lockande. Dito blir precis som Cartman, håller man på med en stil med nyinlärning och plötsligt ändrar allt i en nyinlärnings-situation kan det bli väldigt snurrigt...:) Vad menar du med tränarproffs?... ...? Du skulle se oss fläckvis...

Anonym sa...

Jag tycker det är riktigt underhållande att höra TVÅ PROFFS diskutera;) Visserligen skilda "grenar" men dock mycket kunskap och egagemang. Kram på er båda och GRATTIS Cilla och Ozzy till MVG. Vi ses i Göte på MY Dog ;)

Anonym sa...

Hmmm glömde skriva från vem!! Alex