tisdag 24 februari 2009

Hur går det kan man undra....

Jo, numer har Dito sele och långlina på sig.

Kompis är genuint nyfiken och gillar den lille men då även han kan bli för påträngande med sin blöta mustasch, så är Ego allt annat än rädd. Han är helt enkelt helt underbar med en härlig syn på livet. Ibland kan han gå mycket nära hundarna för att komma fram till sitt mål och då ligger båda hundarna och sneglar under lugg... men det bryr man sig föga om om man heter Ego.

Han var nu ikväll på övervåningen och båda hundarna hade precis kommit in med mig efter kvällens kurs och det stökades och bökades en hel del. Plötsligt ser jag att Dito stelnar till och vem står inte där med sin positiva uppsyn.. Jag har bestämt mig för att inte vara dum med Dito om han låser sig utan att försöka få alla grabbarna att vara kvar i situationen, hålla dom lugna och bara försöka få dom att slappna av allihop brevid varann innan jag löser upp dom. Detta slutade med att jag plockar upp Ego i knäet och sätter mig på golvet i hallen. Ego myser och spinner och mer eller mindre också i knäet ligger strax även Dito med Kompis liggandes brevid helt avslappnad. Dito slappnar också av men jag får allt vara lite försiktig för så fort Ego tycker att nu skall han flamsa iväg så tänder Dito direkt och det blir jakt.

Jag kommer aldrig att tillåta att någon jagar någon i detta hus så det gäller att förebygga, förebygga...Jag får nog ha den där selen på ett bra tag för att jag skall känna mig säker men min tanke är att de med hjälp av lugn och ro och med belöningar för att slappna av och ignorera skall göra att det inte är så intressant att bröta.

Min plan ikväll är att Dito också skall få sova med oss men han får sova i bur. Kompis och Ego får fri lejd för det går finfint, då kanske Ego kan våga nosa själv om nu Dito kan hålla sig från att göra så hastiga rörelser. Så fort Ego har lite fysik att backa upp sitt härliga självförtroende vågar jag testa lite mer men än så länge är han bara en liten skrutt.

Fillesköldpaddas värmelampa har gått ur tiden och jag har ingen aaning om var man hittar en sån i Kungälv....får ta mig till Götet nu i dagarna.

Summa summarum:
Alla djuren gör stora framsteg och medans jag skriver sitter Dito 10 cm ifrån Ego som ligger i mitt knä och spinner. Båda känns avslappnade och jag tror inte att Dito menar något illa men luftbubblorna i hans huvúd kan ställa till det och jag chansar inte med att den coolaste kisse jag någonsin träffat skall råka ut för något, även om det är av misstag från Ditos sida.

Många djur é dé!

Inga kommentarer: