lördag 21 februari 2009

Sen sist....

I Torsdags blev jag bjuden av jobbet på en mycket trevlig kväll för att fira våra 2 kollegor som fyllt jämnt. Vi fick med hjälp av en landslagskock laga en trerätters middag med:

Citron och skaldjurssoppa med jordärtskockskräm, friterade ostbollar,

Ugnsbakad rimmad torsk med potatis och senapskräm,

och till sist,

Färserad bergtungefilé med rökt dillsås och sidfläsk.
Det ni! Med en massa goda viner till...


Detta innebar att man var ganska mjuk och trött på fredagen men framåt eftermiddagen piggade man ju på sig för det var ju stora Egodagen!

Vi fixade med alla papper och annat och sen stoppades världens sötaste in i en låda för att åka mot sitt nya liv.

Inte ett oroligt pip i bilen och direkt när vi kom fram smög han ut och utforskade hela huset. Hittade sin låda och kissar duktigt på helt rätt ställe. Gullekatt! Sen skulle även Fillesköldpadda utforskas och detta innebar att kisse hoppar glatt in i lådan och in bakom gardinen där Fille sover. Ego kom strax ut igen och med ett förundrat uttryck fortsatte färden runt i huset. Sen har han sovit som en gris hela natten i min säng.

Idag kom Fanny, min sköna "klickerfröken", på besök och tränade sina vovvar i paddocken. Jag fick ett uppgivet samtal som sa: Äntligen! Efter 45 minuter har jag i alla fall hittat din brevlåda!... Hon hade lyckats få fel telnummer och vimsat runt ett bra tag, sen bor jag ju ganska hemligt bakom säteriet men till slut så..

Hon har helt underbara jyckar som verkligen älskar att jobba! Missy stod och väntade på att bli skickad till rutan så ivrigt att hon stod och lutade i den riktning som hon visste att hon snart skulle få explodera i. Hade hon fått ett liggkommando där istället för "rutan" så hade hon vält, det är jag helt övertygad om... :) Squid är en bebis som är helt ljuvlig i sitt sätt! Hon har ibland problem med att känna att kroppen vill balla ur men hjärnan säger att hon ju faktiskt vet vad som förväntas av henne och vad som ger utdelning. Hon väljer till 90% vad hjärnan sa och det är helt otroligt inspirerande att se en så ung hund jobba med en sån glädje och fokus! Hon är störtskön!

Dessutom dök Anette och Malte upp för att spana in mitt minilejon. Fannys hundar fick vänta i bilen medan vi fikade men Malte var med inne så nu har Ego fått se sin första vovve. Det tog ett tag att hitta honom för han var spårlöst försvunnen i över en timma och jag började faktiskt bli lite orolig men till slut dök han upp helt nyvaken. Han hade somnat inne på toan....

Han är helt underbar och tycker han att något är lite läskigt så panikar han inte utan sitter still ett tag och tittar tills han beslutar sig för att fortsätta med det han gjorde. Jag har dessutom kommit på att han är helt svag för köttbullar, så där har vi i alla fall en fin belöning. Jag gömde små bitar i hans träd och medan Malte hund tränade med matte brevid snokade Ego helt obekymrad runt efter mer mamma scans ekologiska köttbullar!

Jag satte in pengarna för kisse direkt igår kväll så att inte Bittan skall ångra sig.... :)
Jag har fått en liten pärla! Nu ligger han vid mina fötter och spinner så tavlorna skakar.

Inga kommentarer: