lördag 20 juni 2009

En vecka full av kurser och lite midsommar

Veckan har rusat iväg med jobb och kurser och privata konsultationer. Det är härligt att jobba med nyfikna och öppna hundägare som vill veta mer! I Tisdags var det tredje gången på min valpkurs och deras härliga små hundar tycker att det är svårt att fokusera och att pausa mellan träningspassen vilket gjorde att jag visade en film om "burlekar". Detta innebär att man laddar hundens bur med en massa positiv förstärkning och ger hunden en trygghet och en uppgift att både vara, koppla av och trivas i sin bur. Dessutom skall den inte sätta en tass utanför förrän ett frikommando getts och den skall även på kommando tycka att det är toppen att få rusa in i sin bur igen. En väldigt bra metod att få sin hund att både lära sig att koppla av, lära sig att vänta och få en hund som älskar sin bur.
Jag hade stämt av med min underbara vän Klara att nu måste vi hinna träffas, så hon dök upp på kursen för att sen gå en promenad tillsammans för första gången på över ett år...! Det hör till saken att Klara heter Zimmergren i efternamn och detta har gjort att hon minst sagt har häcken full så det har inte varit lätt att få ihop det.
Jag insåg att jag kanske skulle ha frågat mina kursdeltagare innan jag inbjuder någon att komma och titta... men bättre sent än aldrig, jag frågade när hon redan var på väg... När jag kände att det kanske var på sin plats att säga att det var "hundtränare Görels" bättre hälft, så blev några av dom aldeles rosiga om kinden. En lite skruv på en helt vanlig valpkurs... eller hur.

Nu kom ju Klara som precis den hon är och hon är en mycket oframfusig hundtjej så allt avlöpte helt ok. :) Sen gick vi på en efterlängtad promenad med våra vovvar och Dito blev en valp igen när han fick se farbror Frasse.

Livet går så fort ibland att man får verkligen vara försiktig med att inte tappa bort sitt eget liv med sina egna väl utvalda riktiga vänner. Jag vet att jag har varit dålig på detta under en längre tid nu men nu skall det bli andra bullar!

Så går var jag väl den enda som körde från Bohuslän in till Majorna för att mysa med mina andra vänner och äta gott! Det var toppenmysigt och kvällen blev sen.
Mera sånt!

Inga kommentarer: