söndag 30 augusti 2009

Helgen som var...

Igår träffade jag och vovvarna alla våra bästaste vänner, mina är Anette och Cilla och hundarnas är Malte och Ozzy. Jag insåg snabbt att mina två har blivit ena riktiga "bonnlurkar" som har svårt att passera andra hundar nära på en motionsslinga. Dito går upp i 100 knyck i förväntan när han träffar polarna och det är supersvårt att klara av att gå i koppel utan att dra och trixa. Dessutom blir det överslag av frustration då andra hundar kommer nära. Kompis är inte sen att hjälpa till, enbart för att han tycker att det är lite kul.... Jag tjurade ihop och sa faktiskt till för att få någon som helst fason på hundarna och efter att de fått lite utlopp för sitt "spring i benen" genom att få plöja igenom skog och sankmark efter sin matte och de andra som plötsligt beslöt sig för att "springa vilse" så blev det mycket bättre och de resterande hundmötena gick fint. Detta innebär att nu får vi allt börja gå koppelpromenader i Fontinskogen och träna på detta, för den förväntan Dito har att alltid få göra precis som han vill, direkt när han vill, den är inte direkt härlig för någon av de inblandade. Får han stanna upp och lugna ner sig lite så är han ju toppen så tjafset beror helt och fullt på koppelfrustration. Ett nytt uppdrag för mig att lösa....

Idag var det Frieserhästar i stora högar i Kungälv och jag kom på mig själv med att svara på frågan om jag hade någon själv, att - "nej inte än...." farligt farligt! Vi har idag fått se, godkända hingstar, valackar, ston i olika form (men inte färg :) )
De har visat olika ridstilar, horsemanship, hoppning och körning. Det hela avslutades med en underbar kadrilj och jag stod där som ett spån med arrytmi och öppet dreglande mun.

Mina fina föräldrar var samtidigt hemma hos mig för att hjälpa mig med att få in min ved så det var bara att susa hem och klämma i, så nu är vinterveden också på sin plats. Tusen tack!!!!

Sammantaget ett riktigt bra helg!

Inga kommentarer: