måndag 16 november 2009

tränat hund med pepparkakor - funkar fint!


Ikväll har vi tränat ett kalaspass i paddocken. Jag skall banne mig starta Dito nu till våren. Jag har dels varit dålig på att strukturera mig tillräckligt för att sätta ihop alla delar som han faktiskt kan + dessutom är faktum att vi har tränat för sällan, och så har vi hållit på med så mycket olika grejer, rutor, framförgående och annat som vi inte behöver riktigt än....tränat på sånt som är roligt med andra ord. Nu skall här planeras, detaljslipas, (inte för mycket) och framför allt börja kedjas ordentligt! Jag vill ju ha en hund som är mer genomarbetad än vad Kompis var när vi började tävla en gång i tiden men jag får passa mig för att fastna. Nu skall det köras ett redigt pass minst 4 dagar i veckan och med en plan på hur vi skall gå vidare varje gång.

Kompis har varit jätteduktig och jobbat fint men plötsligt insåg jag att vi inte har klockrena ingångspositioner längre så detta blev det fokus på ikväll ihop med snabba ställanden i inkallandet.
Dito fick träna "fram" för att senare springa ut i ruta, fritt följ med vändningar och långa sträckor med position och rätt attityd. Han är superduktig! Dessutom körde vi några inkallningar som var helt perfa! Tidigare har han tagit i så att han inte hunnit stanna tillräckligt fort och ingångarna blev slarviga, men det löste vi idag med att börja på kortare avstånd för att sen öka på rejält!

Pepparkakor är toppen tycker alla i vår familj!

1 kommentar:

Tuva & Ingela sa...

Heja "brollan" å "pappsen"! Då kan vi kanske stråla samman på en lydnadstävling!
Min matte är just nu uppgiven när det gäller platsliggningen. Jag tycker ju inte att de momentet är kul. Tacka vet jag "fritt följ"!
Blöta pussar ifrån Tuva-Bus!

PS Pajade en tävling till för matte. 151,5p. med noll på platsen.