fredag 16 april 2010

Labväst och sjuk vovve.....

I förra veckan var jag inbjuden att prata beteende och inlärning för ett gäng entusiastiska labbemänniskor. Jättetrevligt! Därefter kunde jag ju då nästla mig in att vara med på deras "workingtestkurs" som varade hela helgen. Hundarna fick lära sig apportering i olika miljöer, vatten, sump, snår med mera. Jag insåg snabbt att en labbe är beredd att göra det mesta för att kunna snoka reda på, bära tillbaks och avlämna dessa dyrgripar till "dummies"(fyllda tygpåsar). Det var jätteintressant att se deras egenheter som ras och se hur det dom blivit framavlade för att göra, kan användas praktiskt i träning och jakt. Mina hundar såg mer än förolämpade ut när jag viftade med en död kråka framför deras näsor...det var som dom tänkte:" den där har säkert loppor och den kan du hämta själv"... Vi gillar får! Basta!

Det var en helt suverän helg som jag gärna gör om! :)




Lite tråkigare nyheter är att min gamle Kompis, snart 10 år, har fått ont i precis hela kroppen och haltar både fram och bak. Jag vet inte än vad detta beror på men idag reagerade han kraftigt när vi böjde igenom alla hans leder. Jag köpte snabbt två av de täcken som vi har för försäljning på kliniken. De är gjorda av ett keramiskt material som återvinner hundens egna värme och hjälper vid muskel- och ledvärk. Numera skall han äta smärtlindrande och antiinflammatoriskt, glucosamin, och en speciell diet som smörjer lederna. Han skall röntgas igenom på måndag hela han och vi skall ta borreliablodprov.

Jag hoppas innerligt att detta är något som är tillfälligt och att vi får ordning på det snabbt, för när världens bästa vovve har ont, har jag också ont....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Stackars Kompis. Hoppas verkligen att han kan få hjälp att må bättre!!

Kram
Solbritt

Jenny o company sa...

Tack så mycket Solbritt! Jo då, nu mår han mycket bättre så med lite hjälpmedel skall det här nog bli bra! :)