torsdag 26 augusti 2010

En kattflock blev det... och diplomerad eftersökshund

<
Sen sist har flocken utökats med ytterligare en kissekatt. Säpo har intagit Gullbringa! Efter en fantastisk helg på Skagen tillsammans med mina underbara vänner åkte jag direkt hem för att hämta kisse nr 3 i ordningen. Han är en skön typ som även han utgår att alla är vi vänner tills bevisad motsats. Hundarna har nu börjat tro att det är helt normalt att matte kommer släpandes med en kattunge i veckan så det blev inga höjda ögonbryn ens. Ego tycker väl kanske att dom är ganska onödiga när dom kastar sig över honom för att leka när man försöker få sin skönhetssömn men i övrigt smyger han gärna efter dom och visar hur man gör när man klättrar i träd och annat matnyttigt. Så nu består flocken av: Kompis, Dito,
Ego,
och nu Snoddas bondkatt
och "Säpo" blandras huskatt/sibirisk katt.
Katterna kommer fantastiskt fint överens och det är jag så himla glad för! Jag är helt på det klara med att katter inte är flockdjur som sådana och det är många som tycker att det är allt annat än roligt att dela sitt revir med en annan katt, men är det så att katten man har är en som jag kallar "hundkatt" - en katt som är social, inte stressad vid nya situatiner,gärna vill vara nära, fysikt avkopplad vid hantering osv så är det större chans att just den sortens individ kan ha riktigt mycket utbyte av en annan katts sällskap. Däremot om man upplever sin katt som en försiktigare variant, en katt som smiter undan då det kommer gäster, inte gillar vare sig andra hundar, katter eller annat, inte vill bli upplyft, inte vill bli klappad för länge, då har man vad jag kallar en "kattkatt" och då är oddsen för att en sån kisse skall tycka om ytterligare en ny katt i familjen, ganska små... Jag har i min jakt efter sällskap till Ego varit mycket noggrann och just valt ut två katter som verkligen ligger upp och ner i knäet,uppväxta med mycket stoj, stök och miljöträning gällande barn och hundar, dom är dessutom oblyga och keliga mot det mesta som rör sig och det har visat sig i att de utan rädsla har kunnat hitta sin plats här hemma utan några problem.

Nog om katt. Ikväll har jag och båda mina hundar gjort slutprovet inför att bli registrerade eftersökshundar. Dito som är den som gått kursen officiellt gick ett eget spår idag och Kompis som har gått "vid sidan av" fick gå ett använt spår. Båda hundarna klarade av det galant och Dito är numera en registrerad eftersökshund! :) Superkul! Nu hoppas vi på att få göra nytta på riktigt också... fortsättning följer....

Inga kommentarer: